Célirányos intézkedéssel javítható lenne a magyar közlekedésbiztonság

Célirányos intézkedésekkel javítható lenne a magyar közlekedésbiztonság

 

Noha hazánkban az utóbbi években és évtizedekben rohamosan növekedett a közlekedésbiztonság, amit a statisztikák is alátámasztanak, de még mindig van hová fejlődnünk, hiszen éves szinten így is nagyon sok súlyos és halálos baleset történik az utakon. Magyarországon Schváb Zoltán államtitkár szerint a jövőben számtalan ide kapcsolódó változást kívánnak majd érvényesíteni ahhoz, hogy változás következzen be, sőt mi több, az állam célja, hogy ne csak itthon, hanem egész Európában hozzájáruljon a közlekedésbiztonság javításához – mindezt célirányos intézkedésekkel. Ebben nagy szerepet vállalt a PIN, avagy a Közlekedésbiztonsági Teljesítmény Index projektjének 2006-os elindítása, amelynek során a 27 résztvevő uniós tagállamban, ezen felül pedig Norvégiában és Svájcban is sikerült csökkenteni a halálos, illetve a súlyos balesetek számát. A PIN tehát egy olyan eszköz a közlekedésbiztonságért felelős hatóságok kezében, aminek alkalmazásával továbbra is jelentős javulás kivitelezhető a baleseti statisztikák tekintetében. Az intézkedések fontossága az államtitkár szerint ráadásul immáron súlyozhatóvá is vált, miután kiderült, hogy a legfőbb halálozási ok az utakon még mindig a gyorshajtás, az ittas járművezetés, illetve a biztonsági öv használatának elmulasztása.

 

Magyarország egyébiránt uniós elnökségi programjában minden évben hangsúlyosan kezeli a közlekedésbiztonság kérdését, így konkrét tervezet lépett érvényben arra vonatkozólag, hogy 2010 és 2020 között milyen biztonsági javaslatokat kell alkalmazni, illetve milyen fő célkitűzéseket kell elérni ahhoz, hogy tovább csökkenthető legyen az utakon a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma. Az Európai Unió célja nem titkoltan az, hogy a tagállamok statisztikai adatait összevonva, 2050-re a tagállamokban nullához közeli értékre kerüljön a közúton bekövetkező halálesetek száma. Hazánk több célirányos intézkedés mellett a legfontosabb és legsürgősebb feladatai között tartja számon, hogy a tagállami miniszterekkel közösen helyi és nemzetközi szintű akciókat indítsanak a közlekedésbiztonság javításának érdekében. Ezen felül cél még, az európai közlekedési, kutatási és innovációs politika megerősítése, valamint az intelligens közlekedési rendszerek kiterjesztése is.

 

Schváb Zoltán beszámolt arról, hogy a közlekedésbiztonság terén az elmúlt időszakban nagyon kiemelkedő eredményeket ért el az ország. 2001 óta hazánkban ugyanis fokozatosan csökken vagy stagnál a különféle közúti balesetek száma, így 2001 és 2010 között például 40 százalékos csökkenést mértek a statisztikák a közlekedési balesetekben elhunyt személyek számát illetően. Miután elindult a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram, a 2011 és 2013 évek között tovább növekedett a közlekedésbiztonság mértéke, és kialakult egy olyan közlekedési rendszer, ami nem csak európai színvonalú, hanem biztonsági-szemlélet központú is egyben. A biztonságos közlekedés javítása ugyanakkor a jelenlegi ismeretszint további fejlesztéséhez kötődik, ezáltal célirányosan hatni kell például a közlekedésre nevelésre, ami azonnali korszerűsítést igényel, de nagy figyelmet kell szentelni a kommunikációs és felvilágosító kampányokra is a járművezetői képzés megújítása mellett. Az államtitkár úgy véli, hogy a legnagyobb elmaradásban a motorosok, a kerékpárosok és a gyermekek vannak a közlekedésbiztonság tekintetében, ezáltal az ő esetükben különösen fontosak a célirányos kampányok, amelyek nagyban hozzájárulhatnak a jövőben a baleseti számadatok visszaszorításához.


Összes hír