Ne telefonálja, ha vezetsz!

 

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács legújabb ajánlása szerint a jövőben a tengerentúlon teljes egészében betilthatják az autóban a telefonhasználatot. Az ok leginkább az, hogy a kutatások szerint még kihangosítóval is 37 százalékkal kisebb figyelmet tudunk fordítani a vezetésre, ha telefonálunk, ami közel 400 százalékkal megemeli a baleseti kockázatot. Ezek után talán nem is lényeges kutatásokat indítani azzal kapcsolatban, hogy milyen rizikófaktorral jár, amennyiben nem kihangosított, hanem a kezünkben tartott telefont használjuk, és egy kézzel manőverezünk a forgalomban. Az NTSB törvénytervezete szerint bizonyítékaik nem hazudnak, elég objektívek ahhoz, hogy kijelenthessék: a vezetés közbeni telefonálás károsan befolyásolja a vezetés minőségét, ezen felül pedig nagymértékben megnöveli a baleseti kockázatot.

 

A Carnegie Mellon Egyetem kutatói egyébiránt már 2008-ban bebizonyították, hogy a telefonálás nagyon komoly agyi kapacitást von el a vezetéstől, amit MRI, avagy mágneses rezonanciavizsgálattal be is tudtak bizonyítani. Az eljárásnak köszönhetően már akkor bizonyítást nyert, hogy milyen agyi területek aktívak a telefonálás során, illetve, hogy amennyiben telefonálás közben vezetünk, közel 40 százalékkal kevesebb koncentrációt tudunk biztosítani ennek a tevékenységnek. A kutatáshoz vezetési szimulációkat is alkalmaztak, amelyek során bebizonyosodott, hogy azokhoz a vezetőkhöz, akikhez éppen beszél valaki, lényegesen rosszabbul teljesítenek olyan egyszerű feladatokat, mint az úttartás vagy a sávváltás. Amennyiben a sofőr meg is próbálja kizárni a neki szánt szavakat, az MRI-vizsgálat szerint az agyi koncentráció mértéke akkor sem volt száz százalékos, hiszen a beszédért felelős állomány akkor is aktív, illetve befolyásolva van, ha valaki anyanyelvünkön beszél hozzánk, és bár nem fogjuk fel amit mondd, de a tudatalattink így folyamatosan feldolgozza az információkat. A rendőrségi nyomozók ebből kifolyólag gyakran találkoznak olyan esettel, amikor valaki kihangosított telefonálás közben, fényes nappal, jó látási- és útviszonyok között indokolatlanul belehajt egy tárgyba. Az amerikai tanulmány egy 2004-es esetet hozott fel példának, ami csak kis híján nem végződött tragédiával. Egy diákokat szállító busz vezetője ugyanis kihangosított telefonálás során belehajtott egy alacsonyan lévő híd szerkezeti elemébe úgy, hogy több évtizede ugyanazon az útvonalon haladt, ismerte a veszélyeket, de a telefonálás annyira elvonta a figyelmét, hogy akkor éppen nem tudott a vészhelyzetre figyelni, és a busz emiatt kis híján a folyóba zuhant.

 

Érdekesség, hogy a fentiek alapján felmerül a kérdés: vajon az utóban lévő utasok közötti kommunikáció is tiltott lehet a jövőben? A kutatás szerint ez nem, hiszen bár befolyásolja a közlekedésbiztonságot, ha utastársaink beszélnek hozzánk, de ez korántsem annyira veszélyes, mint a telefonos kommunikáció, hiszen az utas kiveszi a szerepét a közlekedésből, segít és figyelmezteti a sofőrt, ezen felül pedig a forgalmi helyzethez igazítja a beszélgetést. A magyar jogszabályok egyelőre még csak a kézben tartott telefonnal történő beszélgetést tiltják, ezáltal sofőrként kihangosított telefonnal nyugodtan beszélgethetünk. Természetesen sokan még a magas büntetések ellenére is rendszeresen kézben tartott telefonnal kommunikálnak a vezetés során, amivel kapcsolatban az egyik legnagyobb probléma, hogy csak nagyon nehezen lehet ellenőrizni a vezetőket, és a bizonyítás is problémás.


Összes hír